Thursday, April 29, 2010

Tips Untuk Menipu

Aper ni? Tajuk pun dah mengajak orang ke arah2 kemungkaran ni? Buat la entri yang elok-elok skit! Tapi kannn....Suka ati aku ler nak buat tajuk pe pun..dah nama pun 'Ini Blog Isma',


inikah wajah sebenar isma?  ------------------->

bukan 'Ini Blog Ketua Kampung' ke,

"gue bukan ketua kampung..gue ketua rumah kongsi ajjerrr.."



.....atau   ' Ini Blog Johan Qariah Kebangsaan' ke...atau 'Ini Blog Ustazah' ke....


" saye lar ustazah tergebu di abad ini...cak!"




Emmm..sebenarnya, bukannya aku nak bagi tips cara-cara untuk menipu sangat pun, saje gimik je,nak meningkatkan trafik..( ceit!!!publisiti murahan betul, kalu camtu, baik letak je tajuk.....

 ' Tips Menjadi Pelajar Tingkatan 1 Yang Paling Diminati Ramai'  ke,
" kami ler calon-calon gadis idaman ramai tuuu..."


 'Tips Mengekalkan Kewangian Baju Anda Walaupun Dipakai 7 hari 7 Malam' ke....
" inilah bahana nyer tak mo salin baju 7 hari 7 malam..kan dah gatal..akakkkk jugak kene garu...haiyya!"

.......tak pun 'Tips Untuk Membuatkan Bapa Mertua Takut Dengan Kelibat Anda' ke..

"nasib baik beskal oren ni jadi penyelamat pakcik...ntah..pakcik seram je tengok muker menantu baru  pakcik tuu...aduiiii...."

koh!kolh! ;-P    wahh! aku semakin merapek..takpe, teruskan membaca rapekkan aku ini...

Sebenarnya entri ni pasal aku nak share skit pandangan aku terhadap orang-orang yang suka menipu tanpa menoleh kiri & kanan dulu ni..aper maksudnya ni? ingatkan nak lintas jalan jer kene toleh kiri kanan? Nak menipu pun kene toleh kiri kanan dulu, yer?

Ya, tepat sekali! Nak menipu dengan cara yang betul tanpa menimbulkan rasa jelik orang terhadap anda, mestilah toleh kiri kanan dulu, jangan main hentam tipu jer..( okey, ada tambahan skit: mesti tengok belakang, atas & bawah skali) kalau tak..nampak sangat tahap kebo***an tu telah mencapai tahap maksimum...dan tak boleh di'cover' lagik.. 

Contoh kes menipu tanpa menoleh kiri & kanan:





Kes 1:

Seorang pekerja tidak dapat hadir ke tempat kerjanya. Untuk mengelak dari digelar pemonteng, dia pun menghantar SMS kepada majikannya tersebut..alasan di atas
ketidak hadirannya tu,ialah...dia terjatuh dari katil dan terus muntah darah. Isyk! Isyk! Isyk! Macam ni punya tipu pun ado? Nape aku cakap dia tipu? Mana la tau, kot-kot waktu jatuh katil tu, perut dia terhempap atas bende ape ke? takpun waktu tido tu dia mengigau, terus bangun pergi teguk racun rumput ke? Jawapan: Pada waktu makan tengahari, dia dilihat oleh seseorang, berjalan-jalan di shopping complex dengan penuh glamour dan bergayanya...
Dan keesokan harinya dia hadir ke tempat kerja dengan penuh ceria dan keterujaan. Wuhu!!! hebat! ( errr..mampukah orang muntah darah membuat aksi seperti itu?)

Sebenarnya banyak lagi kes2 macam ni..tapi aku dah malas nak taip panjang-panjang. Peringatan: aku bukan mengumpat, tapi nak share mende ni supaya jadi pedoman & pengajaran kat sape2 yang baca blog aku ni.

Bab nak tipu ke tak nak tipu tu, terletak atas niat korang ( termasuk aku jugak) la, dan terletak atas judgement Allah la...  

Tapi nak tipu tu, berpada-pada la. Kalau takder kepakaran nak menipu tu, baik tak payah. Cakap & explain bende yang betul je. Buat ape nak takut nak cakap benda yang betul? Bukan nak kene bunuh pun. Abis-abis sangat, orang tak bleh trima, tapi lama-lama orang bleh trima jugak..

Kalau menipu yang tak lepas diri ni, ingat orang tak bleh tau ke? Sebenarnya, time tu jugak orang dah bleh detect, tapi orang malas nak gaduh2 dengan si penipu ni. Buang masa je..Hasilnya,si penipu jadi bahan gelakkan orang je kat blakang. Si penipu ni plak, kembang je hidung, sebab dia rasa dah berjaya menipu. Dah rasa diri hebat + bergaya. :-P  Selalunya yang suke tipu tak lepas diri ni, bukannya dia tipu benda penting pun..kadang-kadang, tak logik pun nak tipu, mungkin hobi dari kecik kot?


" akak tak tipu...akak gosok gigi sehari 27 kali, u olls! Siap floss & kumur ngan Listerine,lagi! tak baik tipu, berdosa, taww!"

No comments:

Post a Comment