Saturday, May 22, 2010

22 Mei ..

Hari ini 22 Mei 2010.. Hari ini genap 30 tahun aku hidup kat dunia ni. Kalau dalam bahasa Matematik, umur dah masuk nilai 3 tens dah bukan masih dalam 2 tens lagi.

Wuhuhuuuu! Cepatnya masa berlalu. Seakan tak terasa, sedangkan aku masih teringat-ingat lagi kenangan waktu aku kecik-kecik dulu. Seorang budak kecik yang baik, berdikari dan tak mendatangkan masalah pada ibu yang menjaga, kerana ayah aku dah meninggal dunia sejak aku berusia 3 tahun lagi. Setiap kali balik dari sekolah, aku menguruskan diri sendiri dan bersiap-siap pergi mengaji ( mak aku keluar bekerja). Balik dari mengaji aku buat kerja sekolah dan keluar bermain di waktu petang (mak aku dah ada di rumah waktu ni). Mak aku selalu pesan, kalu nak main jangan main di jalanan, sungai atau tali air. Aku ikut. Selalunya permainan favourite dengan kawan-kawan..main masak-masak & main kawin-kawin ( konon2 buat majlis kenduri, pastu ada sesi solek-solek muka & bersanding). Hahaha! Selalunya aku la yang jadik pengantin perempuannya, sebab kecik-kecik dulu aku kiut. Huhuhuuu! Sekarang? ----> PENGSAN!!

Kalau aku lalu, kat tepi-tepi jalan ada orang, terutamanya orang yang lebih tua, aku mesti tegur. Kalu tak tegur, seyum pun jadi. Kata mak aku, jangan sombong dengan orang. Tapi bebudak zaman sekarang ni aku tengok, kalau lalu tu, terus bedebus, pandang pun tidak, kalu pandang  pun buat muka tak kenal pun. Hmmm..apa yang diajar kat rumah pun aku tak tau la. Mungkin ibu-bapa zaman sekarang ni sibuk sampaikan nak mengajar nilai-nilai murni pada anak-anak pun tak sempat kot!

Meniti di alam sekolah rendah dan sekolah menengah, aku termasuk dalam kategori pelajar-pelajar harapan sekolah dan memasuki alam kampus sehingga aku sampai di mana aku berada sekarang ini. Semua laluan aku dipermudahkanNYA. Sedikit sebanyak aku dapat membalas jasa dan budi orang teristimewa yang menjaga aku selama ini.

Syukur Alhamdulillah..Semoga umur aku sentiasa diberkati. Tidak kira berapa banyak ia bertambah...
                                    
                                                   ~ Selamat Hari Lahir Buat Diri Sendiri ~


budak ini lahir pada 22 Mei 1980

No comments:

Post a Comment