Monday, May 17, 2010

Selamat Hari Guru....(Posting terlewat 1 hari)

Sanggup menjadi guru bererti sanggup memikul amanah yang besar mendidik anak bangsa tanpa mengira kaum, status keturunan dan agama.

Sanggup menjadi guru bererti sanggup berkorban masa, tenaga mahupun wang ringgit.

Sanggup menjadi guru bererti sanggup menghadapi kritikan, cabaran serta rintangan yang tiba samada dari dalam masyarakat sekeliling ataupun dari warga sekerja itu sendiri.

Sanggup menjadi guru bererti sanggup melawan bisikan dari dalam diri sendiri yang mengajak supaya menjadi tidak ikhlas, mementingkan diri, tidak amanah dan memungkiri janji. 

Sanggup menjadi guru juga bererti sanggup menjadi kerani, jururawat, pemandu,pengasuh,jurutari,peguam bela,hakim dan juga ahli psikologi tak bertauliah ( mungkin banyak lagi) .

Aku tidak terlalu arif dalam menjatuhkan hukum haram dan halal di dalam sesuatu perkara. Akan tetapi, dalam memikul tugas mulia ini, aku mencuba sedaya upaya supaya rezeki yang aku perolehi setiap bulan dari titik peluh sendiri ini berkat dan dirahmati. Ada juga bermacam jenis dan karenah guru ( buka pekung di dada ke?) yang boleh diteladani dan dijauhi..Akan tetapi aku berharap agar di suatu hari nanti aku diingati oleh murid-muridku sebagai seorang guru yang boleh dicontohi..bukan diingati sebagai seorang guru yang teruk....

Semoga semua warga guru sentiasa dirahmatiNYA.

.....SELAMAT HARI GURU......


7 comments:

  1. wsalam isma....
    nak wish jugak la....slmt ari guru ye :)
    pasal kete tu....huhu wawa cakap kat salesman tu, nak amik bulan 6...isma kena tunggu brp bulan???risau gak ni....salesman xcakap ape pun....tp kalau ikut tu wawa dah leh dapat this month ni....cuak cuak =)

    ReplyDelete
  2. tq wawa, 4 the wish..(^_^) saya punya pun mungkin hujung bulan 6 atau bulan 7 gak la..lama tuuuu...huuuu..bisa la, perlis ni kan hujung mesia dah, lambat ler..wawa dok maner ni?

    ReplyDelete
  3. demi persona elegance, sanggup ku tunggu..huhu

    ReplyDelete
  4. wawa dok penang....ari tu wawa hampir2 kena posting kat kementerian pelancongan perlis...klu tak....dah bleh kita jumpa kn....isma ngajar kat skolah mn

    ReplyDelete
  5. saya ngajar sk padang melangit..mungkin wawa tak tau kot sgt area2 kat perlis ni..ya ka? kalu wawa dok kementerian plncongan perlis tu, bleh la kita jumpa..skang ni wawa kat kem plncongan penang ka?

    ReplyDelete