Thursday, October 29, 2009

Special Kids Part 3 - SARAS Yang Slamber-



Keterangan gambar: abaikan je la background yang 'menyeramkan kat blakang tu..'

Yang ini plak namanya Saraswathy. Tapi orang panggil die Saras jer. Dia ni satu kelas dengan Eva. Kecik jer orangnya, tapi bleh tahan gak slamber dia tu. Aku tak ngajar kelas dia, tapi aku suka tengok & interview dia. Kalau dia nampak aku, mula la mata dia melilau-lilau tak tentu arah. Dia malu kot. Bukan aku pi marah dia, saje je aku borak-borak ngan die. Pastu geng-geng dia mesti datang berkerumun.

Dia ni kalu cikgu tanya pe dalam kelas, mesti dia jawab slow sangat. Itu pun kalau dia jawab la. Selalunya angguk, geleng, atau kadang tu, kelip-kelip mata je. Cikgu –cikgu ni kene la plak pi amik kursus isyarat mata . Apa maksud pandangan dan isyarat mata murid-murid yang macam ni. Haaa..tapi kalau dengan geng dia, bleh dengar suara dia sampai ke Bilik Guru. Bukan main lagik, yer? Hehehe!


Aku suka perati dia ni bukan pe, dia ada hobi pelik skit. Setiap 1 jam, dia mesti mintak kebenaran nak ke tandas. Ada skali aku terserempak ngan die dok bersiar-siar nagan sorang kawan kat koridor kelas atas. Padahal kelas dia kat bawah je. Bila aku tanya, kawan dia bagitau dia ajak jalan-jalan kat atas. Oooo! Cikgu korang dok ngajar lam kelas, korang siap pi jalan2 ye? Patut la sebelum tu waktu aku ngajar kat kelas2 atas, aku slalu perasan kelibat Saras dok berjalan2 kat koridor. Ingatkan pergi jumpa kakak dia, rupanya sajer jalan-jalan je, yer?







Lagi satu yang unik pasal dia ni, kalau ke tandas, dia mesti akan lalu celah-celah ‘stand board’ yang ada kat tepi dinding on the way ke tandas tu. Jalan bukan main luas, kat situ gak dia nak mencelah. Aku dah beberapa kali terserempak waktu dia lalu kat situ. Klakar btul aku tengok budak ni. Konon-konon adventure la tu! Maunya benda tu hempap, saper yang susah? Cikgu Isma gak yang jadi saksi nanti..


Yang dalam gambar kat atas tu la 'stand board' yang menjadi 'laluan berhalangan' Si Saras. 



Minggu lepas,waktu aku dok dalam Bilik Sains, tiba-tiba dengar Cikgu Norlia dok berleter. Bila aku jenguk. La! Saras lagi! Rupanya dia cop dinding skolah dengan tapak tangan dia yang penuh dengan water color rupanya! Patut la kene leter. Last2 kene la denda cuci balik dinding tu guna span ngan air sabun. HuHu!!

Tapi walaupun dia slamber & cool, dia ni kira bright jugak. Dia tak der masalah bab-bab menulis dan membaca ni. Kira ok la..



Saras & Da Gang with Cikgu Isma




Biasa la setiap kanak-kanak, mesti ada special character masing-masing. Selalunya bila dah naik ke Tahun 6, masing-masing dah matang dan automatic habit pelik tu akan makin hilang.

Harapnya, Saras pun akan jadi macam tu..

No comments:

Post a Comment