Thursday, August 13, 2009

Alahai....sikit jer?



Malam semalam aku attend WLC yang ke-2. Rutin dia macam biasa, first skali ke stesyen 1 untuk timbang. Waktu timbang ni semua dah automatik dikira iaitu peratus air, lemak,otot, tulang,etc. Waktu timbang tu, mata aku ni dah terbeliak2, dok tengok bacaan kat situ. Hah, turun gak! Tapi, ala........sikit jer..dalam tempoh seminggu ni 0.8 KG jer? Alaaa......aku target dalam 3 KG (tapi, memang giler la target 3 KG dlm. seminggu tu). Tapi...aku tetap frust!



Ke stesyen kedua, ukuran badan diambil. Lengan, perut, pinggang, pinggul, dan paha. Semua tu turun serba 0.5 inci hingga 1 inci jer. Alaaaaa.....lagi skali aku frust! Aku target bleh turun sampai 3 inci ke. Cuma yang sedap ati skit,nasib baik tak bertambah ukuran tu.



Tapi kan, rupanya aku yang tamak nak turun banyak-banyak. Padahal aku tercurik2 makan gak. Tapi makanan ringan-ringan je la. Heeeeeee!!!!



Macam biasa, selepas sesi2 semua tu, ada giliran para coach akan bagi lecture. Topik malam ni mengenai kepentingan air. Memang banyak sangat info yang bleh dapat kat sini,yang mana sebelum ini aku tak pernah tau. Lecture punya lecture, sampai jugak kat topik yang berkaitan dengan benda yang aku dok frust tadi tu. Rupanya apabila berat badan kita dah start turun dalam jumlah yang agak banyak dalam masa yang singkat, penurun seterusnya akan jadi jugak, tapi lambat sikit dan ada jarak masa bergantung pada badan sesetengah individu. Semuanya ini sebab, badan kita masih ambil masa untuk adjust balik fungsi dia, dengan berat badan kita yang baru ni. Bila sumer fungsi tu dah kembali normal, fasa penurunan berat badan tu akan berlaku lagi. Tapi, sendiri mau ingat, mesti constant dengan cara pemakanan yang betul. Jangan la sekali hadap, 3 pinggan nasik tak berbaki pulak. Kalau macam tu, 5 tahun diet pun tak jadi hapa la adik2 oiii!!



Lepas dengar lecture tu, lega la skit aku rasa. Kalau tak, asik dok salahkan diri sendiri jer la. Mudah-mudahan, aku boleh! Kena pulak dengan bulan puasa yang dah nak hampir dah ni, sedikit- sebanyak membantu la jugak.



Aku target, raya ni, berat aku dah turun sampai 60 KG. Takpe, we'll see it!!!

No comments:

Post a Comment