Wednesday, August 5, 2009

H1N1 ke??..


Isu hangat mengenai kesihatan sedunia terkini ialah isu pandemik H1N1. Malaysia tak terkecuali. Paling yang tak terkecuali ialah sekolah tempat aku mengajar ni la. Murid-murid tahun 1 pun dengan lancarnya boleh menyebut H1N1 ni. Ada yang dah hafal semua simptom2 penyakit ni.

Ada beberapa insiden yang mencuit hati aku nak paparkan kat sini. Antaranya:

Insiden 1:
Kelihatan beberapa orang murid berkumpul di Pondok Bacaan (ala2 tempat menunggu la ni). Dorang ni tengah tunggu untuk di ambil oleh penjaga masing2,sebab mereka mengadu tidak sihat. Kesemuanya dengan bermacam gaya duduk dan ekspresi muka. Ada yang menekan2 dada sambil tercungap2, ada yang berkerut2 muka, ada yang terbatuk2, ada yang duduk sambil mengeliat2, ada yang tertido terus.

Tiba2 datang sorang guru yang over peramah, dengan penuh prihatinnya menemuramah murid2 ni.

Cikgu Peramah: Apsal ni? Kamu sumer sakit ker? Sakit aper? Dah call parents
kamu ker?
Murid Muka Berkerut: Cikgu E dah call parents kitorang dah..Saya sakit perut
cikgu. Pagi tadi tak sempat makan, pastu terus gastrik.
Murid Tengah Tekan Dada: Saya sakit dada la cikgu. Mak saya cakap,saya ada
penyakit keturunan.
Murid Duduk Mengeliat: Saya pun sakit perut cikgu.
Murid Batuk: Cikgu, saya ni dah ada semua petanda H1N1. Tinggal nak pergi
check kat dokter jer ni. Jap lagi ayah saya datang, nak pergi klinik,
nak chek la cikgu. Saya rasa saya ada H1N1 la,cikgu. (murid ni
bercakap serius betul,macam betul2 je die ni, tapi boleh pulak
sambil dok tunggu ayah dia ni, dia main2 n berborak2 ngan
kawan2 dia tu).
Cikgu Peramah: Laaaaaa.....ke situ pulak kamu nih.

Cikgu Peramah terus berlalu tak terkata apa......



Insiden 2:
Suasana dalam kelas Tahun 2 Jasmine bising macam nak runtuh langit. Cikgu F je baru melangkah masuk, dia dah rasa macam nak lari balik rumah jer. Sesekali terlintas, andai kata undang-undang Malaysia membenarkan guru melakukan aksi ekstrem kat sekolah, mau sajer Cikgu F lempar mercun bola 17 bijik sekali gus ke dalam kelas ni.

Cikgu F: Kelas,kamu sumer jangan lar bising sangat! Cikgu sakit lar arini.
Tekak cikgu pun sakit ni.

Kelas masih bising. Murid2 macam tak heran je kat Cikgu F. Mungkin dorang tak dengar dengan jelas suara Cikgu F yang sakit tekak kronik tu. Tiba2, datang la Si Ketua Kelas yang prihatin bertanyakan keadaan Cikgu F.

Ketua Kelas Prihatin: Cikgu, cikgu sakit aper? Kesian kat cikgu,dorang ni bising
sangat. Dorang tak nak dengar cakap saya.
Cikgu F: Cikgu demam selsema la. Tekak cikgu sakit sangat sebab jerit2 kat
kamu sumer semalam.

Lalu, Si Ketua Kelas yang prihatin ni pun membuat satu pengumuman yang menggemparkan!

Ketua Kelas Yang Prihatin: Woooiiiii!!! Diam la!!!!! Kesian la kat cikgu. Cikgu
kena H1N1 la.
Cikgu F: Gullpppp!!! fhgihlhjl( cis, adeker dia kata aku kene H1N1?!)

Kwang!Kwang!Kwang! Kwang!

No comments:

Post a Comment